Hier leer je doeltreffend en zinvol werken

The Workimprovers Connection »

Gast Blog : Durf nee te zeggen: in de praktijk

In het verleden heb ik tijdens een workshop geroepen: “voor een klant als McDonalds zou ik nooit werken”. Toen was het een fictief dilemma. Deze week werd het realiteit. Ik werd gebeld. Of ik mee wilde tekenen in een opdracht voor McDonalds. Poeh! Dan is het, laat ik eerlijk zijn, wel even moeilijk om een beslissing te nemen.

In een vorig artikel op mijn weblog schreef ik al dat ondernemen vaak betekent dat je zelf keuzes moet maken. Anderen doen dit niet voor je. Dit geldt zeker wat betreft je klanten: neem je ze aan of niet? Is deze opdracht geschikt voor jou?

Plezier en succes

Wat volgens mij belangrijk is om plezier en succes te hebben als ondernemer, is zo dicht mogelijk bij jezelf blijven. Zoals het spreekwoord zegt “eerlijk duurt het langst”. Hoe sta je in het leven? Welke waarden vind je belangrijk? Laat dit een rol spelen in de beslissingen die je als ondernemer maakt.

Even terug naar McDonalds. Op zich een leuke en toffe klus. Indrukwekkende naam voor je portfolio. Met de vergoeding zou het vast ook goed gekomen zijn. Echter, mensen die mij goed kennen weten dat ik overtuigd vegetariër ben. Dat ik mijn best doe om als consument en ondernemer, (milieu)bewust te leven. Niet dat ik per se tegen het eten van dieren ben. Wel tegen de grote schaal waarop dit nu gebeurt. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn. Het gaat erom dat dit voor mij een belangrijk punt is. Dit is een van de waarden waar ik naar wil leven.

Eerlijk en oprecht

Door trouw te blijven aan mijzelf, kan ik eerlijk en oprecht werken. De klanten waar ik dan wél voor werk, daar werk ik dan ook echt met overtuiging voor. Juist door opdrachten te selecteren als ze binnenkomen. En als ze door de selectie komen, kan ik waarborgen dat ik er helemaal voor kan gaan. Dat is een van de factoren die een opdracht tot een succesvolle samenwerking kan maken. Ik doe dan mijn uiterste best, de boodschap die zij willen uitdragen, zo positief mogelijk neer te zetten. Omdat ik er zelf ook in geloof. Die dienst kan ik een klant als McDonalds simpelweg niet leveren.

Kortom: hoe beter je ervoor zorgt dat jij en je klant bij elkaar passen, hoe beter jullie samenwerking kan worden. En hoe gaver het project kan zijn. Er moet een goede klik zijn tussen jou en de klant. Voor de wereldbekende ontwerper Milton Glaser is dit zelfs regel nummer 1. Als je visie overlapt met die van de klant, ontstaan er tijdens het proces betere ideeën, en worden er vriendschappen gesmeed. En dat zul je aan het eindresultaat kunnen zien!

Je voelt hem wel aankomen. Na een middagje wikken en wegen, heb ik mijn moed bijeen geraapt en de klant gebeld. Het spijt me, maar ik wil niet voor McDonalds werken.


Door: Jan Willem Wennekes op 13 februari 2012 om 10:44 uur

Biocreatief ondernemer en kruisdenker met een grote dosis nieuwsgierigheid

Dialoog:
(0 reacties)
Geen afbeelding
Je hebt geen bericht ingevuld, probeer het nogmaals. Sluit venter
Je bericht is geplaatst.

Gerelateerde artikelen: