Hier leer je doeltreffend en zinvol werken

The Workimprovers Connection »

Blog : Burn-out om te verbeteren

Vorige week zag ik een interessant programma op TV, getiteld ‘De burn-out industrie’. Een aantal jonge werknemers vertelde over de problemen die zij ondervonden toen ze te maken kregen met overspannenheid of burn-out. Faalangsten, 80-urige werkweken en steeds verder afdwalen van wie je nu werkelijk bent. Herkenbaar, in 2005 is mij hetzelfde overkomen. Tot mijn grote schrik.

Achteraf ben ik erg blij dat het is gebeurd. In mijn geval was het stellen van grenzen een probleem. Wat me nogal is bijgebleven, is de onzichtbare opstelling van mijn werkgever tijdens deze periode. Uiteraard ga je volgens de procedures een verzuim- en hersteltraject in. Begeleiding vanuit maatschappelijk werk. Met als doel zo snel mogelijk weer meedraaien. Dat de burn-out volledig mijn eigen probleem was, werd ook duidelijk. En hoewel ik groot voorstander ben van eigenaarschap en hand in eigen boezem, speelt er meer in de aanloop naar een burn-out. Namelijk de rol van de werkgever.

Signalen opvangen

Wist mijn baas op welke signalen hij moest letten en op welke manier dit met mij besproken kon worden? Wat valt onder mijn competenties en vaardigheden en wat onder de bedrijfsprocessen?

Feedbackmanagement

In een cultuur waarin er vrije en constructieve feedback plaatsvindt onder collega’s, ongeacht rang of stand, was ik eerder gaan nadenken over mijn functioneren. Waarom loopt het niet zoals het moet? Wat is er aan de hand? Heb je tips voor me?

Vertrouwen

Eenmaal in de ziektewet, werd ik een ‘geval’. Mijn herstel diende volgens een schema te verlopen en de einddatum van de ziekteperiode stond snel vast. Over druk gesproken. Niet bevorderlijk en naar mijn smaak een kwestie van angst en wantrouwen.

Persoonlijke interesse

Je hoort vaak dat directe collega’s kaartjes sturen en informeren hoe het met je is. Zo ook bij mij. Ook hier ligt er een rol voor de werkgever, het tonen van persoonlijke interesse en betrokkenheid is tijdens ziekte essentieel. Stil is kil.

Verbetermanagement

Verder dient een organisatie kritisch te kijken hoe het kan dat een medewerker in deze positie belandt. Als ik naar mijn eigen functie kijk, dan moest ik echt veel te veel doen in te weinig tijd. En ik ben echt wel wat gewend. Vanwege een schaalvergroting waren veel processen en verantwoordelijkheden nogal verzwaard, zonder dat hier op functieniveau de benodigde aanpassingen waren gedaan. Rennen of verzuipen dus. Ik had het fijn gevonden als ik toen in een bedrijf had gewerkt, dat had gezegd: wij zien dat dit een te grote druk op medewerkers legt, hier moeten we iets mee. 

En nu jij

Zoals ik al zei, achteraf ben ik blij dat ik een burn-out heb gehad. Het heeft me op scherp gezet en me mijn eigen grenzen laten (h)erkennen. Iets waar ik nu dagelijks profijt van heb. Voor je persoonlijke ontwikkeling wens ik je bij deze dus een vette burn-out toe! Nog mooier is het als je deze inzichten op organische wijze kunt verkrijgen, samen met je werkgever. 

Hoe kijk jij tegen het fenomeen burn-out aan? Stelling: volgens mij kunnen ook klanten (in relatie tot een organisatie) last hebben van een burn-out!

 


Door: Jitse Knoop op 11 januari 2012 om 08:44 uur

Adviseur/coach. Weet alles van klachtenmanagement en klantgericht werken.

Dialoog:
(0 reacties)
Geen afbeelding
Je hebt geen bericht ingevuld, probeer het nogmaals. Sluit venter
Je bericht is geplaatst.

Gerelateerde artikelen: